1 Trio Nété, Guitar Trio

Historie


Trio Nété, české klasické kytarové trio, bylo založeno v roce 2003. Jeho členové se poprvé sešli v souboru "Moravia Guitar Consort", zaměřujícím se na interpretaci renesanční a barokní hudby. Jako trio nyní ovšem hrají především hudbu soudobou. Mistrovské třídy u Alvara Pierriho a Pabla Márqueze byly důležitým povzbuzením v počátcích umělecké činnosti.
V roce 2005 bylo na základě nahrávky vybráno k účasti
v závěrečných kolech mezinárodní soutěže komorní hudby
v Osace v Japonsku (5th Osaka International Chamber Music Competition & Festa) a v roce 2006 získalo 1. cenu
v mezinárodní kytarové soutěži v italské Gorizii
(III. Concorso Europeo di Chitarra Classica "Città di Gorizia"). Trio s příznivými ohlasy koncertuje na mezinárodní scéně kytarové i komorní hudby (Mezinárodní kytarová soutěž Zruč nad Sázavou, Rassegna internazionale di chitarra classica Città di Gorizia, Kytarový festival Mikulov, Momentum Musicum Bratislava, Gitarre Wien - Konzerte Internazionale, Dny soudobé hudby - Praha, Liechtensteiner Gitarrentage LIGITA, Janáčkovy Hukvaldy a další).

Trio Nété bylo také již poctěno několika věnováními, přičemž Fauxbourdon Miloše Štědroně a Re- Iva Bláhy jsou s největší pravděpodobností vůbec prvními skladbami předních českých skladatelů - nekytaristů pro kytarové trio.

 

· · ·

 

„Soubor vyniká precizností v souhře, ve vyvážené, avšak velmi pestré barevnosti s výraznou dynamikou
a působivou artikulací.”

Stanislav Juřica, Svět klasické kytary 3/2005

 

„Tecnicamente preparati, musicali e scenograficamente eleganti, i tre cechi catturano il pubblico anche con la loro presenza scenica oltre che per la qualitá delle esecuzioni.”
Alessandra Marc, Messaggero Veneto (IT) 04 12 2005

 

„Treba vyzvidhnúť Burmečov citlivý muzikálny prejav
a kultivovaný tón ... Slezáková sa svojim naturelom viac priblížila charakteru tanga. Témy, ktoré preberala, vytryskli živočíšnou vášnivosťou, dravosťou či upútali nostalgickým výrazom. Flajšingr je vnímavý spoluhráč, ktorý vynikajúco reaguje na podnety spoluhráčov a súčasne vtláča dielam kontúry racionálnej koncepcie.”
Ela Vaculová, Hudobný život 4/2007

 

„V programu zahajovacího koncertu listopadových Dnů soudobé hudby mne zvláště zaujal jeden soubor: Trio Nété. Tvoří jej tři mladí kytaristé - Ďusi Burmeč, Anna Slezáková
a Vlastimil Flajšingr. Žádné neobvyklé spojení, ovšem dokud se jejich nástroje nerozezní - a to nejen v dokonalé souhře,
ale s takovým emocionálním vkladem, že přestáváte vnímat svět kolem sebe a prožíváte opojivou krásu tónů a především poselství hudby, již hráči tlumočí. Trio Nété má i své vydavatelství, v němž postupně vydává skladby ze
svého repertoáru. Název tria stejně jako jméno jeho
vydavatelství - „Mesé” - mají kořeny ve starořecké filozofii. Plútarchos ve svých Hovorech při hostině (IX 14, 745b) píše o rozdělení vesmíru do tří sfér, z nichž každou střeží jedna Múza: Hypaté sféru nejvyšší, která náleží stálicím, Nété pak sféru nejnižší, střežíc vše, co se nachází pod Lunou. Mesé je svěřena starost o sféru prostřední, náležející planetám;
ta propojuje věci smrtelné s božskými a pozemské
s nebeskými a v mezích možností zajišťuje jejich společný záměr. A mé přání do nového roku? Aby Múza Mesé
přibrala do své pracovní náplně nejen vydavatelství,
ale i všechny instituce, které se mají starat o propojení věcí pozemských s nebeskými.”
Zdeněk Zahradník, Sanquis 12/2010 - 1/2011

 

„Po přestávce byla nadšeně přijata skladba Re- pro tři kytary
z dílny Iva Bláhy. Toto soustředěné a zvukově i tektonicky důmyslně napsané dílo na vysoké úrovni tlumočilo kytarové Trio Nété.”
Jiří Teml, Hudební rozhledy 1/2011

 

„Die drei Gitarristen freuten sich an ihrem Spiel und für das Publikum war es ein Leichtes, es ihnen gleich zu tun. Gerne hätte man weitere Stücke gehört, doch das Meisterkonzert steht jeden Abend noch an.”

Reto Öhri, Volksblatt (LI) 06 07 2011

 

. . .

 

„Vyprávějí také [Hyperboreové], že se z tohoto ostrova zdá Měsíc zcela málo vzdálený od Země a že jsou na něm zřetelné jakési vyvýšeniny. A vypráví se též, že bůh Apollón přichází každých 19 let na ostrov a že se v těchto letech dovršují návraty hvězd, a proto nazývají Řekové dobu 19 let Velkým rokem [tzv. Metónův cyklus]. A při tomto svém objevení ustavičně hraje bůh na kitharu a tančí v nocích od jarní rovnodennosti až do východu Kuřátek
a raduje se z vlastních úspěchů.”
Diodóros Sicilský, Historická knihovna II 47

 

 

 

alt

 

 

Přihlásit se


Zapomenuté heslo?

Zapomenuté uživatelské jméno?

coded by smartwebstudio.com